Polubić Numerki, Czyli Statystyki Strony Internetowej Oswojone

Ile razy myślałeś o tym, że dałbyś wiele, by odkryć, jak poprawić efekty promocji swojej działalności w internecie?  By uzyskać odpowiedzi na pytania „ile nowych, potencjalnych klientów odwiedza codziennie moją stronę?”, „dlaczego tak mało osób kupuje?”. W rzeczywistości masz łatwy dostęp do wiedzy, jakiej potrzebujesz. Wystarczy, że zagłębisz się w świat liczb.

Jeśli jesteś podobny/a do mnie, tym co sprawia Ci największą przyjemność w swojej działalności to tworzenie i pomaganie swoim klientom poprzez robienie rzeczy, w których jesteś najlepszy. Uczysz, prowadzisz coaching, piszesz, tworzysz strony…

Ale tak to już jest, że prowadzenie swojej działalności jest wypełnione także aktywnościami, które nie należą do listy TOP najprzyjemniejszych rzeczy pod słońcem, tylko do  kategorii tych, które po prostu trzeba zrobić, bez zagłębiania się w to, czy jest to przyjemne, czy nie (jak np. w życiu: wynoszenie śmieci, zmywanie naczyń, czy wyprowadzanie swojego psa o 5 rano, a w biznesie np. wysyłanie przypomnień o zaległych płatnościach ;) ).

Podobnie jest z kwestią analizy statystyk. Analiza statystyk to aktywność, której wolałbyś unikać, a słowa Excel nie chciałbyś nawet wypowiadać na głos?
Rozumiem Cię, jednak jako osoba nastawiona na rezultaty, która promuje swoją działalność w internecie, musisz sprawdzać, co się dzieje na twojej stronie i jaka jest skuteczność twoich działań.

Dlatego nadszedł czas, by polubić numerki i zaprzyjaźnić się z analizą statystyk strony www. Ważne! Możesz nagle odkryć, że sprawia Ci to przyjemność (zaskakując samego siebie), bo nagle otrzymasz wiele niesamowitych informacji, które mogą diametralnie zmienić twój biznes.

Co najlepsze, w internecie możesz łatwo, szybko i precyzyjnie mierzyć efektywność swoich działań (w przeciwieństwie np. do reklamy w gazecie) i znaleźć odpowiedzi na pytania, jakich szukasz.

Istnieje mnóstwo zagadnień, które możesz analizować, ale pokażę Ci najbardziej podstawowe, od których powinieneś zacząć już dziś.

Statystyki Strony Internetowej Oswojone

Darmowe narzędzie, z którego powinieneś zacząć korzystać jak najszybciej to Google Analytics do analizy strony internetowej. Narzędzie to pozwoli Ci sprawdzić, jak internauci zachowują się na twojej stronie, jaka jest ilość odwiedzin i wiele innych. Google Analitycs to kopalnia wiedzy i niezbędne narzędzie, jeśli chcesz mierzyć efekty swoich działań w internecie. Ma wiele rozbudowanych funkcji, ale zacznij od analizy niżej wymienionych.

Analiza Strony Internetowej – 3 Podstawowe Zagadnienia

1. Unikalne odwiedziny i zachowanie użytkowników

Wreszcie dowiesz się, czy Twoją stronę odwiedzasz tylko ty + twój mąż/twoja żona + przyjaciele. ;)

Sprawdzanie unikalnych odwiedzin na twojej stronie internetowej da Ci pogląd na to, ile nowych, potencjalnych klientów codziennie ją odwiedza. W efekcie będziesz wiedzieć, czy zwiększenie ruchu i liczby odwiedzin na twojej stronie  powinno stać się twoim priorytetem. Możesz też uzyskać odpowiedź, dlaczego masz małą ilość sprzedaży (mała liczba odwiedzin, mało ludzi wie o istnieniu twojej oferty).

Zachowanie użytkowników pozwoli Ci sprawdzić, ile czasu spędzają na twojej stronie, które zakładki/ podstrony przeglądają, z których wychodzą itd.

2. Źródło ruchu.

Odkryjesz, skąd przychodzą użytkownicy na twoją stronę – czy to z bezpośredniego wpisania adresu twojej strony, z organicznego ruchu (znajdują cię w wyszukiwarce), z poleceń z innych stron, czy z ruchu płatnego. Odkryjesz, czy twoje działania promocyjne przynoszą efekty, który kanał pozyskiwania ruchu działa najlepiej dla Ciebie, a nad którym warto popracować.

3. Konwersja.

Śledzenie konwersji (CR – Conversion Rate) jest kluczowe do mierzenia i zwiększania efektywności swoich działań.

Konwersja mówi o tym, jaki procent użytkowników wykonał określoną akcję, jakiej od nich oczekujemy np. zapis na newsletter, dokonanie zakupu. Sprawdzanie konwersji pozwoli nam otrzymać tak ważne informacje jak np. ilość sprzedaży, czy ilość osób zapisanych na newsletter w przeliczeniu na liczbę odwiedzin.

Przykład.

Twoją stronę z ofertą odwiedziło 2000 osób, a 100 z nich dokonało zakupu. Konwersję mierzysz, dzieląc liczbę osób, które kupiły Twój produkt/usługę przez ilość osób (unikalnych użytkowników), które odwiedziły stronę docelową (w tym wypadku stronę z ofertą).

100 / 2000 = 0.05

0.05 x 100 % = 5 %

Konwersja wynosi zatem 5% i oznacza 5 sprzedaży na 100 osób.

Zadanie dla Ciebie na dziś: podłącz do swojej strony Google Analytics i sprawdź, co dzieje się na twojej stronie www. Przekonasz się, że analizowanie statystyk strony internetowej nie jest wcale takie trudne i nudne.

Z pozdrowieniami

P.S. Czy widziałeś już 2014 BIZ PLANER, który stworzyłam? Jeszcze nie jest za późno, by przygotować skuteczny plan działania na cały rok i osiągnąć to, czego pragniesz. Odbierz egzemplarz w promocyjnej cenie TUTAJ.

2 myśli nt. „Polubić Numerki, Czyli Statystyki Strony Internetowej Oswojone

  1. Basiu, dziękuję za ten wpis! Przeczytałam wiele materiałów i książek, w których mniej lub bardziej poruszano temat GA, ale zawsze jakoś tak „na około”. Twój post oddał samo sedno, właśnie takich informacji na temat GA szukałam.

    • Bardzo się cieszę, że wpis jest przydatny dla Ciebie. Zależy mi na tym, by wskazówki, jakimi się dzielę, były konkretne, zrozumiałe i by dało się je szybko zastosować w praktyce. :) Dziękuję za komentarz i pozdrawiam ciepło.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

*

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>